zaterdag 17 juli 2010

Aan de linker oever van de Maas, halverwege tussen Namen en Dinant, vevinden zich de prachtige tuinen van Annevoie
De Tuinen van Annevoie staan bekend als echte watertuinen, want ze herbergen meer dan twintig waterbekkens en vijvers met watervallen, waterloopjes en fonteinen, die voor de watertoevoer zorgen. Zo doorkuist een netwerk van ondergrondse en bovengrondse kanaaltjes deze tuinen. Het water is afkomstig van vier bronnen en een riviertje, de Rouillon, die de tuinen doorkruist. Het geheel werkt volgens de bekende natuurwet van de communicerende vaten. Er komen dus geen pompen aan te pas. Daartoe liet Charles-Alexis de Montpellier een hoofdreservoir, een kanaal van 400m lang, aanleggen op het hoogst gelegen deel van de tuinen en liet daar ook een bron bouwen.
 












Zeker het bezoeken waard!

4 opmerkingen:

Joop Zand zei

Dag Ger

Wat laat je me genieten....zoveel mooie opnames, die belichtigen en kleuren zijn ook uitstekend.

Kasteeltuinen en parken zijn altijd mooie plekjes om te fotograferen dat laat jij hier maar weer eens zien.

Groetjes en een heel fijn weekend gewenst, Joop

sebi_2569 zei

superb

Anoniem zei

Wow Ger, ik wist helemaal niet dat je dit blog had. Wat een prachtige foto's laat je hier zien. Dat moet een prachtig plekje zijn daar.
Ik wens jullie ook een fijne vakantie, en tot over 3 weken.
En ik ga je natuurlijk toevoegen bij mn favoriete blogs.
liefs Jacqie

Godelieve zei

Prachtige fotoreeks.
Annevoie heb ik (lang geleden) in mijn schooltijd bezocht.