dinsdag 20 juli 2010

Onderweg op Sri Lanka kreeg ik deze man voor mijn lens

Hij was er zich niet van bewust dat ik hem op de foto zetten.

Was hij bezig met een rituele wassing...
Zijn dagelijkse bad ritueel...
Zomaar omdat er toevallig koel stromend water was en hij verkoeling zocht...

Ach het is ook niet belangrijk.

Het symbool om zijn hals trok het meeste mijn aandacht.



Dharma - chakra wiel
in dit wiel zit de basis leer van het boeddhisme

Het Dharma - chakra wiel heeft 8 spaken die staan voor het edele achtvoudige  pad, namelijk:
         juist begrip
        juiste gedachte
       juiste spraak
                                             juist handelen
                                            juiste wijze van levensonderhoud,
                                           juiste inspanning
                                          juiste indachtigheid
                                         juiste concentratie
                                
Ook staat het wiel voor de juiste cyclus van tijd en is het een symbool van de volmaakte schepping.





Ger


                                   

5 opmerkingen:

Anouk van der Zee zei

Heel bijzonder! Mooie foto's.

Groetjes Anouk

Unknown zei

Dag Ger,
Ik ben door dat ik momenteel vakantie vier wat achter met mijn bezoekjes. Maar heb mijn schade vanavond ingehaald. Om het toch maar even bij je laatste foto's te houden, wat een prachtige beelden. Je schijft dat de man er zich eigenlijk niet bewust van was dat je de foto's maakte. Heb je ze met een telelens gemaakt. Zo zien ze er niet uit. Misschien kon het deze man totaal niet schelen dat je foto's van hem nam. Heerlijk toch! De schepping in zijn zuiverste vorm! Ben onder de indruk van de schoonheid van de foto's ook die met de visjes. Een beeld van grote rijkdom zo'n enorme vangst die aan je voeten ligt. Prachtig!
Fijne avond nog en lieve groet, Marja

Joop Zand zei

Hallo Ger

Een hele fraaie serie van dit mooie ritueel..... de belichting is ook erg goed.
Stak hij zijn tong zo naar andere fotografen uit ?....is wel erg leuk!

Lieve groetjes, Joop

en dank voor je fijne reacties.

Ger zei

Nee Joop, deze badende man was er zich allerminst van bewust dat er ook nog een wereld om hem heen was........in volledige concentratie met de tong uit de mond,is een bekend verschijnsel....toch...
Kijk maar op middelste foto daar zit hij ineen gedoken en de tong is er ook;-)
Dit badritueel was trouwens niet aan de openbare weg maar op groot tempelcomplex.

Ik heb niet de ''brutaliteit'' om mensen ongevraagd te fotograferen als ze zich bewust zijn van mijn camera.
Uit recpect vraag ik het altijd even of 'n gebaar met camera en gezichtsuitdrukking.
Bijna altijd werkt dit goed.

Leuk Joop dat jij als fotograaf korte reacties/tips geeft op mijn foto's, want ik moet nog veel leren!

Bedankt!

Lieve groet,
Ger

Jacoba zei

Heel erg mooi!
Opeens schiet me een uitzending binnen, over een man die ook zo ritueel leefde, en nadat zijn vrouw was overleden iedere dag in zijn eigen graf ging liggen ..... Als ik er weer op kom laat ik je het nog weten, vast bij 'uitzending gemist' terug te halen.
Zo puur en dicht bij hun geloof deze mensen.
Lieve groeten,
Jacoba

PS Tja, ik moet iedere dag even verder lezen op je blogs ..... zo mooi!